Plezier, de hersenen van kinderen ontwikkelen zich als ze plezier maken volgens Mark Mieras op het Meester in de kunst Event.

Gepubliceerd op 24 mei 2019 19:00

kunst, broodnodig voor het kinderbrein.

Kunst zet diep in ons iets in beweging. Het triggert ons, het geeft ons plezier en ontspanning. Plezier maken en spelen hoort bij kinderen. Vreugde is ons kompas, daar willen we altijd meer van. Het leuke is dat als we plezier maken we dus leren. Plezier en spelen zetten ons brein aan tot leren. Dus kun je stellen, dat wat kinderen leuk vinden belangrijk is. Omdat dat bepaald waar ze heen willen, wat ze triggert en wat ze dus willen leren. En willen leren, leert dieper dan moeten leren. Nieuwsgierigheid geeft het effect van een leven lang leren.

Maar hoe werkt leren dan. Is een mens al volmaakt bij de geboorte. Hoef je er alleen maar in te schuiven wat ze moeten weten. Stop je in elk vakje een andere vaardigheid of stukje kennis.

Nee, kinderen bouwen zichzelf, ze zijn bezig zichzelf te maken. Alles ontstaat al doende. Het is een proces van kneden en vormen. Kinderen zijn altijd op zoek naar de verrassing.

Het zijn kleine wetenschappers die alles willen onderzoeken.

Tijdens het onderzoeken ontstaan verwachtingen, dingen die gaan zoals ze zijn bedoeld, maar als iets anders is dan geeft dat een verrassing. Die verrassing is een bron van plezier. En kinderen zijn nieuwsgierig tot in hun navel. Zonder plezier ontstaat geen kennis.

Nieuwsgierigheid legt leren vast. Kunsteducatie voed nieuwsgierigheid. Kunst is een proces, zonder oordeel, al doende ervaar en leer je hoe een materiaal werkt, wat een kleur doet. Hoe muziek klinkt en hoe je muziek ervaart. Door kinderen alles te vertellen zetten we de nieuwsgierigheid uit. Durf kinderen te verrassen, durf nieuwsgierig te zijn en buiten de lijntjes te kleuren.

Interactie is dus wat ons leren aanzet tot actie. Alleen luisteren werkt niet, kinderen hebben een actieve toestand van interactie nodig om te leren. Die interactie vindt plaats via de zintuigen. Kijken en zien, horen en luisteren, voelen en tast, beweging, proeven en emotie (blij, verdrietig)

Daarbij is leren een erg ongemakkelijk proces.

We hebben kinderen nodig die Out of de box kunnen denken. Denk aan een kei van een klimaat probleem dat we moeten op lossen en meer zaken waar we nu het antwoord nog niet op weten. Daar is een creatieve geest voor nodig. Kinderen hebben kunst nodig als competentie voor het ontwikkelen van creatief denken.

Dus daarom pleit ik voor kunst in het onderwijs.

Ook bij kinderbrein in praktijk. Staat kunsteducatie op het to do lijstje. 

Hoe......dat is een groeiend proces. Het idee is er, nu nog de uitwerking.

Daarover dus later meer.

Think out of the box.......

Be creative

Eva


«   »