Meskeren, samenwerking linker en rechter hersenhelft.

Gepubliceerd op 22 november 2020 om 14:29

Meskeren

Wat is Meskeren?
Meskeren is met twee handen tegelijk op een rechtopstaand bord dezelfde bewegingen uitvoeren. Het bord waarop dit gebeurt, noemen we een meskerbord. Meskeren kan dus op een meskerbord, maar een openstaande deur is ook heel geschikt.

Door te meskeren worden de rechter (beeldkant en ruimtelijk inzicht) en linker (taalkant en feiten) hersenhelften gestimuleerd om samen te werken en dat komt o.a. het lezen ten goede. Kinderen die een aantal weken op het meskerbord oefenen, gaan vaak met sprongen vooruit als het om lezen gaat. Meskeren heeft dus positieve effecten op spellen, lezen en rekenen, maar ook op de motoriek.

 

Voor wie is meskeren aan te bevelen?
Voor de volgende kinderen vanaf ongeveer 6 jaar kan meskeren tot grote verbeteringen leiden:

 

  • Kinderen met dyslexie
  • Kinderen die weinig of geen vorderingen maken met lezen en/of te lang op hetzelfde leesniveau blijven steken.
  • Kinderen die moeite hebben met activiteiten waar 2 handen voor nodig zijn, zoals veters strikken, jas dichtknopen, ballen vangen, schrijven.
  • Kinderen met een slordig en/of chaotisch handschrift.
  • Kinderen die moeite hebben met spelling en dictee.
  • Kinderen die moeite hebben met rekenen.
  • Kinderen die in beelden denken. 

 

Hoe vaak meskeren?
Werken op het meskerbord is alleen zinvol als er minimaal 3 keer per week, 10 tot 15 minuten, op de juiste manier geoefend wordt, met een periode van nog 10 weken. Af en toe een paar lussen maken op een meskerbord zal dus geen effect hebben!

Motoriek als trigger om het brein te activeren is erg belangrijk. 

Als de samenwerking tussen het linker en rechter deel van het brein vloeiend loopt, heeft dat grote gevolgen voor breinontwikkeling en dus het leren. 

 

Vanuit de praktijk krijg je oefeningen mee om dit te trainen. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.