8 november 2019

Ben jij in control over je aapje. Kijk de filmpjes in de breinblog (wel in het Engels).

31 oktober 2019

LeesMees nu bij Verwonder je Wijs.

Voor kinderen die het begrijpend lezen lastig vinden en extra hulp nodig hebben, oefenen we met LeesMees, kidsweek, Junior Einstein of met andere teksten. Telkens op zoek naar de beste match tussen de kinderen en de tekst.

We behandelen strategieën, of gaan de tekst zo lezen dat we hem begrijpen. Pittig maar heel leerzaam.

Voor wie er moeite mee heeft is van harte welkom bij Verwonder je wijs. Gezellig samen oefenen en heel veel leren.


Bij afwezigheid 24 uur van te voren afmelden i.v.m. voorbereiding van de sessies. Bij niet op tijd (24 uur van te voren) afmelden ben ik genoodzaakt om toch de sessie in rekening te brengen.

Een sessie met een kind voorbereiden kost tijd en de kosten voor softwareprogramma's  lopen door, dat is mede in de kosten van de sessie verwerkt.


13 september 2019

Sessiejaar 2019-2020

De praktijk is open op donderdag- en vrijdagmiddag.

Op onderstaande data is de praktijk gesloten ivm studiedagen!

We proberen de data die dag te schuiven naar een ander tijdstip, mocht dit niet lukken dan vervalt helaas de sessie.

In de vakanties kan er in onderling overleg doorgewerkt worden.

Gesloten:

donderdag 28 november

Kerstvakantie 23 dec/3 jan

donderdag 9 januari

donderdag 16 januari

vrijdag 17 januari

Carnavalsvakantie 24/28 feb

donderdag 2 april

Meivakantie 20 april/1 mei

donderdag 14 mei

Hemelvaart 21-22 mei

vrijdag 10 juli

Zomervakantie vanaf 13 juli/ 24 juli

Nieuw schooljaar 2020-2021 start 27 aug

 


Wat doe jij als iets niet lukt?


1 sept 2019

YEAH!

We zijn weer van start.

Nieuwe gezichten in de praktijk. Wat ontzettend goed dat jullie deze stap hebben gezet. Ik ga er alles aan doen om jullie te laten groeien. Samen gaan we er een geweldig leerzame tijd van maken.

Heel veel plezier toegewenst.

Mocht je een keer niet kunnen, dan graag 24 uur van te voren even laten weten, ivm de voorbereidingen van de sessies.

Op naar grip op je brein!

Veel succes.

Liefs Eva


7 juni 2019

Nog een paar weken en dan is het schooljaar voorbij en kunnen we gaan genieten van een heerlijke vakantie. Heerlijk even niks, heel belangrijk voor ons brein.
De laatste 3 weken van de zomervakantie is het mogelijk om kinderen bij te spijkeren. Zodat ze in het nieuwe schooljaar weer fijn mee kunnen op school. Prive begeleiding helpt kinderen die het moeilijk hebben met o.a. begrijpend lezen en rekenen. Fantastische cognitieve trainingen helpen het brein de goede verbindingen aan te maken. Ik help graag bij het zoeken van de juiste tools om het kind te helpen groeien.
Heeft jou kind moeite met rekenen, spelling of begrijpend lezen?
Wil je ook graag met je kind naar een passend schooladvies werken. Neem dan contact op met mij. Ik help met toewijding jouw kind in de goede richting.

Wellicht mag ik jouw coach zijn.
Eva Maassen van den Brink

Voor meer informatie:
Info@verwonderjewijs.nl
Www.verwonderjewijs.nl


30 mei

Voor laatste nieuws kijk ook eens in de Breinblog!


3 mei 2019

Hi allemaal,

Na een heerlijke meivakantie gaan we er weer fris tegenaan in de laatste periode van het jaar. Veel succes de komende periode en weet, alles waar je het denk-brein bij aanzet en het gemaksbrein uitzet TELT.  In de vakantie telde het gemaksbrein, het brein waar ieder het liefste in verkeerd. Voor het denkbrein moet je daadwerkelijk moeite doen, dat ontwijkt je brein het liefste. Dus nu het brein lekker heeft ontspannen, kunnen we het denkbrein weer goed uitdagen. Doe je mee!

Wil je ook starten met deze geweldige UITDAGING, doe het dan NU! Deze periode kunnen we het programma nog opzetten en de vruchten plukken. 

Geniet nog van de laatste vrije dagen.

Zie ik jullie  donderdag en vrijdag weer in onze kinderbreinpraktijk.

Juf, coach en trainer

Eva


26 april 2019

Ons brein een ingewikkelde massa

Leren, cognitie en sociale media

Hoe werken brein-netwerken samen?

Waarom is gaming niet goed voor het brein, onze aandacht, concentratie en betrokkenheid bij taken! 

De rol van aandacht:

Wat moet het brein aan en uitzetten en in welke mate om in concentratie en aandacht te werken. Welke breinactiviteit is nodig voor hoge betrokkenheid!

Het verschil tussen het DMN ‘het rust netwerk, het SAN ‘het reflex netwerk’ en het aandachts netwerk’, in het kort uitgelegd.

Het brein moet het Default Mode Netwerk, het DMN ‘rustnetwerk’ uitzetten, het netwerk dat actief wordt wanneer we niet zozeer doelgericht en bewust met een taak bezig zijn. Daarintegen is het belangrijk dat het brein de aandacht netwerken aanzet.

Het Saliante netwerk, het SAN: heeft sterke verbindingen tussen de amygdala en insula en zorgt dat we alert raken bij prikkels die belangrijk, gevaarlijk, nieuw en afwisselend zijn.

Als dit netwerk niet zo actief is dan zie je dromertjes, treuzelaars. Is het Saliante netwerk actief, dan is het DMN minder actief. De aandachts-netwerken gaan dan aan en zo kunnen we ons goed richten op onze taak.

Bij zwaardere cognitieve taken wil je dat het DMN activiteiten staakt. Dat het Saliantie netwerk (SAN) niet zo sterk reageert op prikkels en dat het aandacht-netwerk aan gaat. Die stand willen op school voor leren, huiswerk en taken.

Dus de DMN moet rustiger en de AN actiever. SAN blijft soms prikkels afvuren, daardoor wordt DMN nog meer afgesloten en kan de AN niet goed werken omdat er te veel prikkels zijn.

Dat is niet fijn voor mentaliseren en leren. En dat is juist de stand die we hebben bij teveel gebruik van nieuwe media, gaming etc.

Dit onderzoek is gebaseerd op het werk van Raichle en Menon.

Wat is het probleem: we laten steeds meer onze aandacht sturen door media en sturen steeds minder zelf onze aandacht.

De SAN-stand bepaalt hoe we reageren op prikkels. San =“reflexbrein”, daar waar het reflex-brein domineert moet het denk-brein (AN) wijken.

Beide AN en SAN geven dopamine af, een kleine kick. In het aandachts-netwerk gaat dat langzaam, je moet er inspanning voor leveren. Eerst werken dan de beloning.

Bij SAN verloopt de prikkel anders. Elke prikkel leidt tot een snelle afgifte van dopamine, een snelle kick.

Dopamine kan het effect van drugs hebben. In de SAN wordt dopamine snel afgegeven en snel opgeruimd. Bij een tekort gooien we er gewoon weer wat prikkels tegenaan voor de volgende kick. Cirkel: prikkel zoeken - prikkel krijgen - dopamine shot krijgen - dopamine heropname - dopamine behoefte – prikkel zoeken – prikkel krijgen…. en zo verder.

Het lekkere gevoel van de prikkels/kicks zorgt ervoor dat we meer prikkels zoeken. Dus blijft ons brein graag gamen en bezig met sociale media.

Bij cognitieve trainingen kunnen we dit onderwerp niet onbesproken laten, omdat het onze aandacht betreft. Onze aandacht hebben we nodig om goed te functioneren in het dagelijkse leven en met name bij schooltaken, instructie en leren.

Bij cognitieve trainingen JM, S.M.A.R.T. , AP en MyCQ trainen we het aandachts-netwerk, het AN. Daar kunnen we een overactief SAN niet bij gebruiken.

Trainen en Gamen is blazen tegen de storm. De behandeling gaat dan geheid mislukken.

Kinderen met zwakkere aandacht gaan significant meer bewegen om zichzelf prikkels toe te dienen. (dat zie je als kinderen meer gaan bewegen, wiebelen,  bij moeilijkere taken)

 

Als het AN (= werkgeheugen) niet goed werkt heeft dat nare consequenties, zoals faalervaringen, het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of afkeer van schoolse taken. Een reflexmatige reactie is dat kinderen of volwassenen de neiging hebben deze nare consequenties te willen vermijden en dat situaties die geassocieerd worden met een falend werkgeheugen worden ontlopen.

 

In de training stel je het kind bloot aan die situatie die het eigenlijk wil vermijden. In de training zie je de meest spectaculaire vermijdingsreacties optreden. En telkens moet je dan het kind weer met de aandacht terugbrengen naar de training. Daarom is het noodzakelijk dat het kind de training onder begeleiding van de coach en ouder doet. Ook maakt zo’n training direct het mee-vermijden van de ouders duidelijk. Zij vinden het vaak sneu voor het kind en stellen, in bijzijn van het kind, vraagtekens bij de training en/of het niet teveel van hun kind vraagt. Heel begrijpelijk overigens, maar daarmee wordt het probleem versterkt.

bron:

'Ons brein in de Mangel' door Berrie Gerrits, LerendBrein



20 april 2019

Die bijzondere groep 7. 

 

In groep 7 leer je op de basisschool alle benodigde kennis voor het laatste jaar van de basisschool. Groep 7 is een bikkeljaar. Doorzetten, hard werken, veel leren. Kinderen krijgen hun uitstroom in beeld, maar hebben gelukkig nog voldoende tijd om daaraan te werken. Als iets niet lekker loopt op school is groep 7 de ideale groep om met een extra impuls je advies te verhogen. 

Je ziet kinderen hun motivatie vinden, ze gaan begrijpen waar ze voor werken. Hun doel komt in zicht en daar willen ze voor gaan! 

Lukken nog niet alle vakken dan heeft Verwonder je Wijs een perfect cognitief programma om je het leren op een hoger plan te brengen. Breed uitgewaaierd met alle vakken van de basisschool kan ik helpen op de het juiste spoor te komen. En je voor te bereiden op jouw ideale uitstroom niveau. Het is toch zonde als je er niet uithaald wat er inzit en je kind een lager advies krijgt. 

Met extra aandacht, persoonlijke coaching leer ik alle rekenstrategieën, begrijpend lezen, spelling. 

Ik geef het werkgeheugen een boost, zorg ervoor dat de juiste verbindingen in je brein wel die lastige rekensommen kunnen oplossen. 

Is er op school is geen extra hulp om je te helpen, ik geef je die hulp wel! 

Blijf er niet mee rondlopen. Geef je kind die kans! 

Bel me voor een vrijblijvend advies. 

0649644355 

Eva Maassen van den Brink | leerkracht, coach en trainer | Verwonder je Wijs


5 april 2019

Rekensommen.....help de citoeindtoets komt eraan😁 voor de kids van Verwonderjewijs, heel veel succes en maak je niet druk....je kunt het👍


11 maart 2019

Wat een Super prestatie van

onze Luna Legel!

Winnaar voorleeswedstrijd #readtome brugklassers Oss-Bernheze!

Wat heeft ze fantastisch voorlezen!

Klik op de afbeelding voor de link naar DTV!

Nieuwsbrief 1  3 maart 2019

Beste ouders en verzorgers,

 

Bij Verwonder je wijs, staan we niet stil!

De afgelopen weken hebben we (coach en ouders) met de kinderen hard gewerkt aan nieuwe vaardigheden. Erg trots ben ik om te zien, dat kinderen met enorme toewijding hun werk doen en groeien naar hun doel. Fijn dat de kinderen met zoveel ‘plezier’ elke week weer lastige schoolse taken oppakken en aanpakken. Daar kunnen we als ouders en coach alleen maar ontzettend trots op zijn.

Zonder jullie hulp is dit ook zeker niet mogelijk. Jullie steun en hulp bij het oefenen thuis is van enorm belang. Dus bij deze een GROOT compliment voor jullie doorzettingsvermogen en toewijding.

Samen lukt het ons gestelde doelen te halen.

 

Zo hebben een paar kinderen hun welverdiende passende advies voor het V.O. behaald. Zijn er lastige rekenproblemen aangepakt en worden rekentafels geautomatiseerd, werken we aan spellingvaardigheden en dat lastige vak begrijpend lezen of studievaardigheden. Ieder op zijn niveau, met eigen oplossingen en aanpak.

 

Om zoveel mogelijk groei te zien in een redelijk afzienbare tijd gaan we zoveel mogelijk werken met de SMART en GEHEUGEN programma's. Dat wil zeggen, nieuwe klanten van Verwonder je wijs gaan aan de hand van een aantal testen, zeker combinaties maken van aangeboden trainprogramma's en schoolse vaardigheden.

Misschien spannend, maar de resultaten zijn telkens weer verbluffend.

Waar op school geen mogelijkheden  zijn, komt Verwonder je Wijs in zicht.

er is geen reden om te twijfelen aan deze goed onderbouwde programma's. Ze hebben stuk voor stuk hun uitwerking al vele malen bij kinderen en volwassenen met problemen op verscheidene leergebieden bewezen.

De belangrijkste persoonlijke onderzoeksvraag bij ieder is, welk programma past het beste, welke volgorde is het meest doeltreffend en biedt daarbij de grootste vooruitgang.

 

Kinderen van Verwonder je Wijs krijgen nu bij aanvang een prachtige katoenen tas voor hun spulletjes. Zo hoeven ze niks te vergeten en kunnen ze hun werkjes thuis netjes bewaren in hun Verwonder-Tas!

Exclusief voor de kinderen van Verwonder je wijs is er een nieuw programma aangeschaft: De rekentuin, de taalzee en Words&Birds!

Al enkele kinderen zijn bezig het uit te proberen en de eerste signalen zijn dat het erg leuk en leerzaam is.

Er kan online thuis geleerd worden aan rekenen, taal en de Engelse taal. Het programma is adaptief, het bepaald na elke opgave of het moeilijker of makkelijker moet. In korte sessies van 10 opgaven per keer worden vaardigheden aangeleerd.

 

Meer info kunt u zeer binnenkort vinden op www.verwonderjewijs.nl

Klik voor nu door op onderstaande link voor meer informatie.

https://www.oefenweb.nl/

 

Wilt u de inlogcodes voor uw kind eerder ontvangen dan 14-15 maart, stuur me dan een mailtje naar info@verwonderjewijs.nl, want in de vakantie oefenen is natuurlijk een prima moment!

De eerste les na de vakantie zal ik aandacht besteden aan uitleg van het programma. Het fijne ervan is dat ik hier op de praktijk kan monitoren wat de kinderen lastig vinden en daar extra aandacht aan kan besteden.

 

Ook komen er weer nieuwe ontwikkelingen aan op het gebied van bijscholing. In de carnavalsvakantie ga ik mij scholen in een nieuw programma genaamd: MyCognition Pro, bij LerendBrein in Nijmegen. Dit programma gaat uit van executieve functies van kinderen en volwassenen vanaf 6 jaar. Ik behoor dan tot de eerste coaches van Nederland die met dit programma mogen gaan werken.

Met veel plezier zoek ik door naar passende en innovatieve oplossingen voor leerproblemen, schoolse vaardigheden en breintraining.